Followers

Monday 28 January 2019

Q - Failure


          I'm having a little undenying stress lately. Aku fail interview. Aku fail test. Termasuk dengan berita yang aku dengar semalam dah kali ke 5 (result+permohonan+IV) aku fail. Gila tak kecewa!  I've drawn in deep thoughts sampaila aku jumpa post ni ditulis oleh my one and only favourite female anonymous writer. YES! Subhanallah, MashaAllah, disaat aku perlukan warm words dan kata - kata dorongan, Allah petik hati aku untuk baca balik post HLOVATE di Facebook. Alhamdulillah, tenang la sikit rasa.

          Talking about my favourite writers, most of them (well obviously semua except HLOVATE) are men. There is something about her that attract me since 2010. Dia ada cara dakwah dia tersendiri (Salute!) 

          She's one of my inspiration to write and yes, I remain a loyal fan.

          Enough talk, here is her short story, thanks HLOVATE ubati hati aku :)

   *   *   *

HLOVATE · May 27, 2012 


"....and you failed. So?" - [@] Hlovatesays.

__________________________________________

“…and you failed.  So?” Muka tak berperasaan.

Kening Alan terangkat sebelah. “Kot ye pun kau tu ada keturunan suka-sakat android. Tunjuk la gaya simpati ke empati ke sikit.”

Hadi angkat bahu dengan muka berkerut. “Aku tak reti.”

Alan sengih tawar. Dia menghela nafas panjang. “Rasa gelap dunia, dowh….” Dia menggumam sendiri di bawah sedar. Tangan kiri dilarikan di celah rambut. Tangan kanan mengetuk kepala lutut. Mata merenung kosong muka Campus Pond yang hanya beriak kecil dilibas kumpulan Canadian Goose yang berenang melintas.

Sepi mengambil ruang di kerusi batu menghadap kolam buatan manusia di tengah kampus tu. Sekitar mereka, di sana-sana ada je students lain yang bersepah duduk. Mengambil peluang merasa nikmat panas matahari sambil makan, buat kerja, atau hanya lepak cuba untuk mengosongkan kusut di kepala. Laman kampus dah kembali hijau dan berwarna. Musim bunga dah tiba. Tapi tu la. Matahari mungkin bersinar dengan langit biru tanpa awan, tapi hujan dalam hati manusia, orang tu je yang tahu.

Hadi pass tuna-wrap pada Alan. Tapi matanya pada kumpulan Canadian Goose yang masih lagi berenang berlegar di hadapan mereka.

“You sucks at giving pep-talk, man.” Alan geleng ketawa sambil menyambut tuna-wrap tu.

Hadi tak menjawab. Bahagian tuna-wrap yang tadi dibahagi dua di tangannya dipandang. Dicariknya sikit pita bread lalu dicampaknya ke tengah kolam. Berebut Canadian Goose tu mengejar cebisan pita di muka air.

“Thanks.” Alan bawa tuna-wrap ke mulut lepas baca doa makan. Ni namanya bekal lunch orang bujang. Tuang tuna, mayo, black-pepper dengan lemon juice dalam mangkuk. Kasi kacau. Lepas tu bentang pita bread, letak tomato, tuang tuna-mix, siram dengan sos, bungkus. Selamat duit dari kena beli makanan kat cafeteria kampus. Dia tak sempat buat lunch hari ni. Mujur la ada housemate yang murah hati macam Hadi.

“Berapa weight assignment tu?”

“25%.” Nafas panjang ditarik lagi. Tuna-wrap yang menuruni anak tekak dah rasa macam hampas tebu. Tadi baru dapat marks untuk Assignement 1 Math 128 Calc. Kelas yang betul-betul elok je sebelum lunch-break ni. Ringan tapak kaki bila tengok marks yang kurang dari separuh tu.  10.75. Maknanya dia hanya score 43.03% untuk assignment ni. Less than 49%, maknanya FAIL. Serabut kepala dibuatnya oi…

Hadi tarik earbuds dari telinga kiri. Dihulur pada Alan. Alan pandang earbuds tu dua saat. Kemudian pada Hadi yang masing merenung Canadian Goose tengah kolam. Kemudian tanpa banyak cakap dia capai dan sumbat ke telinga kanannya.

“Heart of Courage.” Hadi menutur sambil membawa tuna-wrap ke mulut.

“Two Steps From Hell.” Alan mengangguk pada Canadian Goose yang masih berenang dengan senyum segaris. Tuna-wrap yang tadi dilupakan dibawa ke mulut.

Sepi lagi.

"You really sucks at giving peptalk, man." Alan ketawa tawar sambil menggeleng.

“Nabi Nuh failed to get his son to be with him masa nak naik bahtera waktu banjir besar tu datang.” Hadi mencarik pita bread dari tuna-wrapnya. Angkatan Canadian Goose di tengah kolam tu nampak kebulur sungguh gayanya.

Alan mengunyah perlahan. Ditelan. Dia pandang Hadi. Hadi masih juga tak beralih dari pandang kolam. Pandangannya turut ditala kea rah yang sama. “And Nabi Lut failed to have his wife to be with him against the wrongdoers.” Mulutnya menutur tanpa dipinta.

“Nabi Musa and Asiah failed to convince Firaun untuk beriman.” Hadi melontar lagi cebisan pita bread pada penunggu-penunggu yang galak menanti.

Alan tarik nafas panjang. “And Rasulullah failed to convince Abu Talib untuk mengucap syahadah.” Tertahan dia melepaskan nafas dari dada yang terasa sesak.

Angguk. Hadi kini membawa tuna-wrapnya ke mulut. Perut sendiri pun lapar juga. Alan turut sama kembali kepada lunch di tangan. Sepi kembali mengisi ruang.

“Great men.” Ujar Hadi kemudian setelah menelan suapan. Tapi mata masih juga pada muka kolam. “And they too, have failures.”

Kumpulan Canadian Goose yang tadi menunggu kalau ada lagi huluran dah bosan menunggu. Ketuanya dah mengajak angkatannya mencari makanan di jajahan lain pula. Hadi hanya mengikut dengan mata. Alan mengunyah tuna-wrapnya lambat-lambat.

“And they never really did stop trying for the better, didn’t they?”

Alan menarik senyum segaris. “You really did suck at giving peptalk, bro.” Sengaja.

Heh. Hadi hanya angkat bahu dengan senyum segaris yang sama. Heart of Courage dah sampai ke hujung lagu.

Matahari di tengah langit masih bersinar di tengah biru yang lapang terbentang. Hujan di hati pun dah reda agaknya.




   *   *   *

No comments:

Post a Comment