Followers

Thursday 14 February 2019

Saat Kau Pergi


Salam. 
This is a tribute; untuk kisah lovey dovey yang pernah aku tulis. Oh no! Sumpah cheesy...! I think I wrote this back in 2011, that was 8 years ago. I send this short story to penulisan2u in 2012. At that time, kisah my friend's sister was selected by Karya Seni after her story was published in the same website inspires me. She is so successful sehinggakan novel itu diterbitkan sebagai drama. Back then in 2012, a drama based on novel is still rare. So aku dengan semangat berkobar - kobar, meneruskan niat yang terbuku di hati.
Tapi sampai sekarang takde orang approach pun. Hiuhiuhiu sedih!
I stopped for a while to put my focus in SPM. But this story is still legit la. Cheesy, manis diabetes tahap boleh potong kaki! I wanted to delete this tapi it is still a memory. This is in the graph of how I grow, so...
(p/s: Please excuse my ayat bergula. I was still a teenager back then)

_______________________________________________________

26 JUN 2011




Assalamualaikum..

     Kepada Pe'ah ku tersayang, aku nak bagi tahu kau sesuatu. Sesuatu yang kau memang takkan tau kalau aku tak bagitau kau. First, aku nak ucapkan terima kasih kat kau, sebab kau still sudi baca surat aku, walaupun kau tau aku yang menyebabkan kau putus dengan boyfriend kau.

Kau tahu tak, aku nangis bila aku tau kau sakit? Kau tahu tak, aku turut bersedih time kau rindu kan kucing kau yang dah mati tu? Walaupun aku tak minat ngan kucing ke hape ke. Ye lah hidung sensitif kan? Nanti aku tergaru-garu depan kau, kau kata aku pengotor pulak.

     Kau tahu tak, aku benci tengok kau kecewa putus cinta? Kau tahu tak, aku hap
py time kau sedih duk frust putus ngan boyfriend kau? Kau tau tak, aku dah koyak gambar kau ngan boyfriend kau?

     Sebenarnya kan, tiap-tiap hari aku mintak kat Tuhan, supaya kau putus and kau akan couple ngan aku. Tiap-tiap malam aku nangis sebelum tidur sebab aku frust kau dah ada boyfriend. Kau tahu? Kau tahu? Kau tak tahu kan? Sebab aku tak pernah  bagitahu kau.

     Kau tak pernah terpikir nak tanye semua tu kat aku setelah kau tau semua ni? Aku rase kau tau kenapa. Mungkin sebab kau tahu aku dah start jatuh cinta kat kau. Kau pernah tak rasa apa yang aku rasa sekarang ni? Aku harap, kau rasa apa yang aku rasa.. 

Aku tak nak bertepuk sebelah tangan. Tapi, kalau dah memang takde jodoh antara kita, nak buat macamana kan? Ajal maut semua di tangan Tuhan.

     Aku tak boleh nak paksa kau cintakan aku. Sedalam mana pun cinta aku kat kau, kalau kau dah berpunya sekalipun, aku takkan paksa kau hidup dengan aku. Aku akan doakan kau bahagia. By the way, aku mintak maaf kalau selama aku hidup disisi kau, aku terkacau kau ke, terlap tahi hidung aku kat kau ke, terlekuk kepala kau ke.

     Aku harap kau tak ambil hati. Aku tulis surat ni sebab aku dah nak pergi jauh. Kau takkan tau tempat tu. Jauh sangat. Aku nak kau maafkan semua perbuatan aku, halalkan makan minum aku. Semua lah. Termasuk mengumpat pasal boyfriend kau. Maaf lah ye?

     Anyway, thanks coz you've taken care of me. Kau lah kawan baik aku dunia akhirat. Aku cuma nak kau tahu, aku C.I.N.T.A kan kau! AKU CINTAKAN KAU PE'AH!! 


Tulus dari hatiku,
Huzaiful a.k.a Epul


                                         *  *  *


             Sofea tergamam. Kelu lidahnya untuk berbicara. Epul... Hanya itu yang bisa diungkapkan. Kau kat mana? Kenapa kau tinggalkan aku? Kenapa kau sanggup buat aku macamni? Kau kata kau tak suka tengok aku bersedih. Tapi kenapa kau pulak yang buat aku sedih? Kenapa? Kenapa kau kejam dengan aku Epul? Sofea menangis. Dia tidak lagi mempedulikan Amir. Walaupun asalnya Amir yang memaksanya membaca surat itu. Amir yang sedang mencari jasad Sofea terlanggar Dr. Farish. 

       "Maaf doktor. Saya hendak cepat ni. Nak cari Sofea. Doktor ada nampak dia tak?"
 
      "Sofea? Dia ada kat sana. hujung balkoni Wad Kenanga."
       "Oh. Thanks, doktor."
      
       Amir kaget melihat situasi tersebut. 'Tak silap aku, Sofea tengah marah kat Huzaiful tadi. Kenapa pulak dia menangis panggil si Huzaiful tu?' Amir mendekati Sofea. 

      "Sofea. Are you okey?" Tiada jawapan. Hanya esakan yang berbunyi.

      "Sofea, kenapa ni sayang? Huzaiful dah sakitkan hati you lagi ke?" 

     "Tak, Mir. Dia tak pernah sakitkan hati I. I yang sakitkan hati dia, Mir. I yang buat dia menderita selama ni. Ni semua salah I, Mir." Sofea terus menangis. Air matanya tak henti-henti mengalir.
 
    "Syhhh.. It's okey,my dear. Calm down. You need to relax." Amir seakan-akan memujuk. Dipeluknya Sofea supaya berhenti menangis. Harapannya Sofea akan membalas pelukannya, namun hanya tepisan yang diterima. Sofea menolak Amir jauh darinya. Aneh! Selama ini Sofea suka dibelai sebegitu, namun hari ini sikapnya berubah.
   
      'Kenapa? Why? Why Sofea? Awak bencikan saya ke? Ke awak dah terpengaruh dengan surat Huzaiful? Apa isi surat tu? Kenapa awak percaya?' 

          Persoalan demi persoalan timbul. Esakkan Sofea yang kuat menghentikan lamunan Amir.
   
        "Sofea sayang, I tak suka tengok you macamni. Lupakan apa yang telah berlaku. Dah dia nak pergi. Just let him go." Amir memujuk.
   
         "No! No Amir! Saya tak nak dia pergi. Saya dah buat banyak salah kat dia, saya nak minta maaf kat dia Amir."
 
        "Sofea. Listen to me, forget about him,ok? Time heals what reasons cannnot. So,let it go with the flow. Kita tengok apa yang akan berlaku pada masa hadapan nanti. Saya yakin suatu hari nanti dia akan pulang jugak."

         Sofea meninggalkannya tanpa sepatah kata. Mungkin terlalu sedih.


                                        * * *


SEBULAN SEBELUMNYA.  25 Mei 2011, JAM 6.06 PETANG.


       "Sofea, jom."

       "Nak pergi mana? Tak naklah. I letih."

        "Alah sayang, janganlah camni. Kan you dah janji dengan I?"

        "Memanglah, tapi I rase tak sedap hati aje. I rase sumtin' bad will happen."

       "Perasaan aje tu. You ikut ajelah, ye? Please? My sweet hunny bunny? Alah cayang-cayang.."

       "Ah, takde maknanye. Sayang konon.."

       "You,,jomlah.."

       "Ye, ye..Ok lah."

       "Ha, ni yang I sayang you ni."

       "Whatever!"


Sesampainya disana..


        "Kejap eh? Nanti I bukakan ikatan kat mata you ni. Just step foward satu langkah aje lagi."
 
        "Can I stop here?"

     "A'ah. Nanti I bukak." Ikatan di matanya terlerai. Sofea terkesima. Kejutan daripada Amir menyentuh hatinya.

         "Wow. This is so....Amir! You buat semua ni untuk I? Wow!" Amir hanya diam tersenyum. Baguslah Sofea bahagia. Hari ini senyuman itu terukir lagi.

         "Thanks a lot! I don't know how to say this. But, this is so sweet. You make me smile in these stupid years. Thanks a lot!"

         Rose Park dihiasi gula-gula yang dijadikan rantai. Rantai gula gula itu dililit di batang pokok rhu yang berjajar di sekeliling tasik. Bangku taman dikelilingi piring merah hati membentuk love. Setiap piring mengandungi sushi kegemaran Sofea. Deretan bunga matahari tersusun rapi membentuk laluan menuju ke bangku. Sofea berjalan sambil mengutip bunga matahari tersebut. Pemandangan matahari terbenam menenangkan jiwa.

          "I'm happy about this. I don't expect that you will do anything to make me happy."

         "I will always make you happy. No doubt about that, hunny. Tapi..ada sesuatu yang I nak bagitahu you. Patut bagitahu."

          "Patut bagitahu? About what? This time you look serious. There something wrong?"

          "Sebenarnya, my mom.. She.."

          "Kenapa? She's sick?"

         "No. She's fine. Tapi.. My mother, dia..dah carikan orang lain untuk I. Mama I berkenan dengan perempuan tu. And diorang setuju untuk nikahkah I tanpa pengetahuan I. I don't even know her name is and they just said yes to my marriage. I am damn angry, but I had to agreed. Nak jaga maruah family I. I'm so sorry sayang." 

         Sofea tersentak. Adakah setakat ini sahaja hubungannya dengan Amir? Angan- angannya ingin membina mahligai bersama musnah. Hatinya sakit bagai tertusuk sembilu. Namun apakan daya sudah tiada jodoh. Sadis sekali kisah cinta antara mereka berdua. 

         "I don't know what to say.."

        "You don't have to say anything. Sofea, I've got something on my mind. Jom kita kahwin lari, I bawak you pergi kat Pattani. Kita nikah kat sana."

        "I tak nak. I tak nak nikah kat sana."

      "Dah tu, you nak nikah kat mana? Lombok? Ke you nak cari tempat lebih elok? Indonesia? Australia?"

         "No Amir. I tak nak kahwin lari dengan you in that way."

         "Kalau macamtu you jadi isteri I nombor dua. I akan paksa isteri pertama I setuju." 

         "Takpelah, Mir. I tak nak kahwin dengan you. Jodoh tak boleh dipaksa. If you manage to marry me, and still jodoh tak berpihak kat kita, kita akan berpisah jugak. Dah takde jodoh nak buat macamana, kan? I tak kisah. You patut ikut cakap mama you. Kan syurga di bawah telapak kaki ibu."

         "But.. Sofea. I love you so much. Damn much. I tak nak lepaskan you."

         "Amir, I pun sayang kat you. Kalau boleh I nak habiskan sisa hidup I dengan you, tapi dah takde jodoh. Jangan pertikaikan apa yang Allah dah buat. Mungkin ada hikmah disebalik semua ni."

          "Tapi.."

     "Sudahlah Amir. I reda kalau itu takdirnya. We are not ment together. So, I just can say congrats. Bye."

       Sofea menapak pergi. Amir menangis. Semua egonya hilang. Kasihnya hanya untuk Sofea seorang. Namun, apakan daya, ini permintaan ibunya sendiri. Sofea turut menangis dalam diam. Kisah cinta mereka berakhir disitu.


                                        * * * 


        Sofea menangis diatas bangku dibumbung Pangsapuri Bahagia.

        "Kenapa mesti aku? Kenapa?!!" Dia meraung sekuat hati.
        "Janganlah menangis lagi. Dah memang takde jodoh kan?" Epul datang tanpa dipinta. Sofea segera mengelap pipinya. Ingin disembunyikan tangisannya itu.
         "Dah, tak payah sapu. Aku tau kau dah putus dengan Amir kan? Dia call aku tadi. Dia suruh aku pujuk kau elok-elok. Sayang betul dia kat kau."
   
     "Pergilah main jauh-jauh. Jangan pedulikan aku. Kau tak payah tolong dia pujuk aku. Aku nak bersendirian. Please go."
   
     "Kau tau tak? Kadang- kadang, manusia tak pernah sedar kaca yang ada dihadapannya adalah permata. Tapi permata yang dimilikinya itu adalah kaca. Kau faham tak maksud aku?"Esakan Sofea terhenti. Epul memahami Sofea. Rakan sepermainan sejak kecil menyebabkan mereka saling memahami antara satu sama lain.

        "Eh, kejap. Bukan ke dia dah sedar apa yang dihadapannya adalah permata, sebab tu dia dah milikinya."
  
       "Tak. Kau silap. Sebenarnya manusia tak pernah ambil tahu kaca di hadapannya, sebab dia tengok dari luarannya, bukan dalamannya. Tapi dia dah memiliki permata, sebab dia terpegun dengan luaran kaca yang mempersona. Manusia mudah tertipu dengan luaran, sebab diorang tak boleh tengok dalaman seseorang. Sebab itu Allah mengurniakan akal kepada manusia untuk berfikir, bukan ikut hawa nafsu, faham?"
  
       "A'ah. Dah faham. That means, don;t judge a book by it's cover lah? Tapi judge a book by it's index kan?"
        "Lah kenapa pulak index? Sepatutnya isi buku tu lah. Bukannya index"
         "Index tu isi kandunganlah, mangkuk!"

        "Weh, pinggan! Index tu tulis tajuk besar aje. Bukan isi dia."
        "Ape- ape ajelah. Malas aku nak layan kauni."
   
        "1-0. Yeah! Aku menang!"
   
        "Kali ni kita main benda lain pulak apa kata kita main Chim-Pan-Zee"
   
        "Tak nak aku. Setiap kali aku main, mesti kalah."
        "Alah, jomlah. Feveret aku nih. Jom eh?"
  
       Untuk mengelakkan Sofea menangis dan teringat kisah antara dia dan Amir, Epul setuju. Malam itu Sofea menghabiskan masa bergembira dengan Epul. Mereka baring diatas bangku masing- masing sambil mencari objek di bintang. Sedar tak sedar, Sofea terlelap disitu. Epul menyelimuti Sofea dengan selimut yang dijemur orang. Epul turut tidur disitu, menemani Sofea dibawah bintang.
        

                              * * *

        Sinaran mentari pagi menyilaukan pandangan Sofea. Dia bangun dalam keadaan separuh mamai. Epul yang sedang berlari keliling ketika itu menyapanya.
   
      "Eh, kau dah bangun?"
   
      "Jam berapa sekarang ni?"
   
      "7.30"
   
      "7.30!! Siot la kau ni. Kenapa tak kejutkan aku?! Dah la tertinggal Subuh, aku masuk kerja pukul lapan, mana sempat nak mandi, gosok baju, pakai baju, sarapan lagi. Ahhhh! Bodoh betullah kau ni."
   
       "Dia yang bangun lambat nak salahkan orang. Mujur aku dah solat. Pada muka kau."
 
       Sofea terkocoh- kocoh bangun dari bangku tersebut. Dia segera turun ketingkat lapan. Ingin sahaja dia masuk kerumah, Rufaini datang. Alamak, minah ni lagi. Takde kerja lain ke? Memang lah takde, sebab tu dia datang kat kau. Bodoh betulah.
  
         "Hai Sofea. Kau apa khabar hari ni? Sihat?"
   
       'Eh minah ni. Demam ke apa? Tetiba tanya pasal aku? Ni kena cari klinik ni. Jangan mainlah kalau dia dah 'demam' macamni. Tak pasal- pasal aku kena karang'
        "Aku ok je. Kau tu yang tak ok. Meh sini aku test dahi kau. Tak panas pun. Ni kenapa ni tetiba buat baik dengan aku ni? Kau nak apa sebenarnya?"
   
         "Alah Pe'ah, kau ni memang memahami aku lah. Kau ni memang kawan sejati."
         Eii budak ni, tak paham bahasa sungguh. Kan aku dah cakap, jangan panggil aku Pe'ah? Mentang- mentang Epul panggil aku macamtu, kau ingat kau sama macam dia? 

            "Aku nak berterima kasih kat engkau, sebab perbuatan 'baik' kau." Minah ni, sengal betul. Menyampah aku.
 
          "Terima kasih? Buat apa?"
 
         "Ye la, terima kasih sebab kau dah putus dengan Amir. Sekarang, bolehlah aku ambik dia."
 
        "Ambik la. Kau ni memang muka tak malu lah. Dah terang- terang dia tak nak kat kau, kenapa terkejar-kejar jugak? Pelik la budak ni."
  
        "Suka hati aku lah! Kau ni bodoh sebab kau lepaskan dia macamtu. Dia tu kan kaya? Aaah! Aku tahu, kau tinggalkan dia untuk aku kan? Ni aku sayang kau ni."
        "Ambik ajelah. Tapi kau jangan menyesal kalau dia sakitkan hati kau." Memang dia takkan terima kau, sebab dia nak kahwin dengan orang lain.
  
      "Dahlah, aku nak pergi kerja ni. Pergi balik, gosok gigi. Mulut kau berbau lah." Ambik kau! minah ni kalau tak kena dengan aku, tak puas. 


                                        * * *


      "Ah. Aku nak jumpa kau. Kat Hard Rock Cafe. Jam sembilan malam. Aku tunggu." Epul mematikan panggilan tersebut.

        "Epul." Sofea menyapa.
        "Pe'ah. Malam ni aku nak jumpa orang. Tak boleh lepak dengan kau malam ni."
   
        "Kau nak pergi mana?"
  
        "Aku nak pergi jumpa kawan lama."
   
         "Ni tak best ni. Bila kau balik?"
   
        "Aku balik lambat malam ni. Kau tak payah tunggu aku."
   
       "Oklah. Tapi malam esok kau free kan?"
   
      "Malam esok? Malam esok tak boleh jugak. Lusa pun tak boleh."
   
      "Laa..Kau nak pergi mana? Takkan tiap- tiap malam kot."
   
      "Aku nak spend time dengan dia. Dia duduk kat sini dua tiga hari aje."
   
      "Yelah. Malam ni aku ngadap tv ajelah."
   
       "Bagus! Budak baik selalu ikut cakap aku."
       

                                 * * *
   
      "Woi, aku tak nak kau kacau dia lagi. Kau paham ke tak? Nak aku cakap bahasa alien baru nak paham ke?"
        "Suka hati aku lah. dia tetap milik aku. Kau takde hak nak campur urusan peribadi dia."
   
       "Dia tu kawan baik aku. A friend in need is a friend indeed. Dia dah benci kau. Dia dah buang kau dari hidup dia. By the way, kau tu kan dah nak kahwin. So, jaga baik- baik your wife-to-be. Nanti tak pasal- pasal kena kebas."
   
        "Kau jangan nak sibuk. Aku cakap dia milik aku, so dia milik aku!"
   
       "Huh! Tak malu."
  
        Amir mengepal penumbuk. Dush! Satu tumbukan hinggap di bibir Epul.
   
       "Woi! Kau gila ke?"
  
       Amir meninggalkan Epul kesakitan. Amarahnya sudah tidak tertahan lagi.
       

                                 * * *

       "Aduh! Sakitlah! Perlahn lah sikit."
   
      "Padan muka. Sape suruh kau nakal sangat?"
   
      "Kan aku dah cakap, aku terpijak sabun. Mulut aku terkena birai kerusi. Sakit siot!"
   
     "Ini balasan kepada budak nakal macam kau." Epul terdiam. Dia terpegun dengan kecantikan Sofea.
  
       "Pe'ah. Kau tau tak, kau ni cantik jugak?"
   
       "Jangan nak mengada- ngada." Sofea menekan bibir Epul.
  
       "Wei! Sakitlah!"
   
       "Padan muka!"
   
      "Wei, kenapa kau suka sangat dengan bunga matahari tu? Bukannya cantik pun."
   
      "Cantiklah. Sebab bunga dia besar seakan matahari yang menyinari hidup aku."
   
      "Baik pilih bunga plastik. Tak layu- layu."
   
      "Bunga plastik tak wangi. Tak sedap."
  
       "Sembur Fabreeze. Habis cerita."
   
      "Tak nak. Aku nak bunga matahari jugak."
   
      "Bunga plastik!"
   
       "Matahari.!"


                                        * * *


          'Aku mesti siasat. Kemana dia nak pergi.' Sofea bermonolog. Sofea mengikuti Epul sampai ke Hard Rock Cafe.
          
            "Siapa tu? Amir? Epul buat apa berjumpa dengan Amir?" Sofea mendekati meja mereka. Mencuri dengar apa yang dibualkan.

          "Kau tahu tak? Aku yang buat korang berpisah. Aku pujuk mama kau pilih perempuan lain."
   
      "You what?! Bodoh! Kau tahu aku sayang dia. Dia pun sayang aku."
   
      "Aku tak peduli. Mama kau percaya sebab aku cakap aku kekasih dia."
   
      "Kenapa kau buat kitorang macamni?"
   
      "Sebab aku jelouse. Dia sepatutnya suka kan aku. Tapi kau ambik dia dari aku."
  
      "Kau tau tak, dia akan membenci kau kalau kau buat dia macamni."
   
      "Dia takkan benci kalau dia tak tahu."
   
        "Dan sekarang aku tahu. Sampai hati kau buat aku macamni, Epul? Aku ingat kau faham perasaan aku. Aku ingat kita kawan, tapi ini ke seorang kawan buat kat kawan dia?"
   
        "Pe'ah?! Macamana kau datang? Kau.. Jangan percaya cakap dia. Ini salah faham aje!"
   
     "Dah! Takde maknanya lagi. Aku dah dengar semua penjelasan kau terhadap Amir. Kau ni memang jahat, Epul. Kau tak layak jadi kawan aku. Amir, let's go."
  
       Sofea menarik tangan Amir.
   
       "Pe'ah! Tunggu. Pe'ah!"
       

                                  * * *


Sebulan sehari selepas kejadian itu..
Di pusara Epul..

        "Kenapa kau tinggalkan aku? Kenapa kau tak cakap apa- apa kat aku Epul?"
  
      "Sofea, dahlah. Yang pergi biarkan pergi. Kita tak boleh menyesal atas kepergian dia. Nanti tak tenang dia dalam kubur nanti" Amir menasihati.
      

                                  * * *

         Selepas membaca surat itu, Sofea segera mencari doktor Farish.
  
      "Doktor, Huzaiful kat mana? Dia kat mana doktor? Cepat bagitahu saya. Dia kat mana?"
   
       "Dia.. Dia tak bagi saya bagitahu sesiapa. Terutama awak, Sofea."
   
      "Doktor, saya sayangkan dia separuh nyawa saya doktor. Takkan doktor tak kasihankan saya. Tolonglah!"
   
        "Dia berada di hujung sana. Dalam bilik di sebelah kiri."
   
       "Tapi.. Doktor.. Jangan tipu saya."
   
       "Awak tak percaya? Pergi tengok sendiri."
   
       "Tapi..itu bilik mayat, doktor. Takkan dia dah.." Doktor Farish meninggalkan Sofea. Sofea menuju ke bilik tersebut dengan langkah yang longlai. Amir mengikutinya dari belakang.
   
       "Innalillah.." Amir segera memegang bahu Sofea. Sofea terduduk di situ. Dia sudah tak mampu untuk menangis lagi. Kesedihannya merampas segala kekuatannya. Kemarahannya terhadap Epul sebulan yang lalu hilang.
  
       Epul disahkan menghidap barah otak dua minggu setelah dia menghilangkan diri dari Sofea. Barah ini sudah mencapai tahap keempat. Dia sudah tidak dapat diubati lagi. Doktor hanya menasihatkannya tinggal di wad supaya mereka dapat menguruskan mayatnya memandangkan dia tidak mempunyai saudara untuk menjaganya.
        

                                 * * *

        "Epul. Aku mintak maaf sebab aku marah kat kau. Aku tahu kau kecik hati dengan aku. Aku tak patut buat kau macamni."
         
         "Sofea, Amir minta diri dulu ye? Awak duduk sini baik- baik nanti saya datang ambil awak."
   
        "Tak payah lah. Biar saya balik sendiri." Sejurus selepas Amir pergi, Sofea menabur kelopak bunga matahari segar diatas pusara Epul.
       "Aku dah paham maksud kau kenapa kau tak bagi aku suka bunga matahari. Sebab bunga matahari hanya berbunga sekali setahun. Tapi bunga plastik kekal berkembang dan takkan pernah layu.
   
        Aku akan tetap ingat memori antara kita, Epul. Setiap apa yang kau gaduhkan dengan aku mempunyai makna tersendiri. Pasal kaca dan permata tu, pasal bunga tu.
        Epul, kau pun harus tahu, aku sayangkan kau. Lebih dari seorang kawan. Dua minggu kau tinggalkan aku, aku jadi tak tentu arah. Aku rasa tak lengkap hidup aku tanpa kau. Kenapa kau tak cakap kat aku? Malam aku menangis tu, kau pujuk aku. Rupa- rupanya itulah malam terakhir kita lepak bersama. Aku nak kau tahu, aku pun cintakan kau, Epul. "
       
                                          -THE END-



2 comments:

  1. Sedih betul kalau baca cerita cinta tak kesampaian antara kawan baik macam ni. Macam tak percaya je Epul ckp macam tu pada mak Amir. Manusia ni selalunya hargai seseorang tu bila dia dah tak ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ingat macamana boleh tulis cerita ni. masa ni form berapa entah la. yang pasti rasa nak tulis ending pasal lelaki tu mati so here it is!

      Delete