Followers

Monday 18 February 2019

Imam


     Alkisah waktu aku cuti sem haritu...

    Aku percepatkan langkah menuju ke masjid. Jam tangan dikerling. Ah, lagi lima minit nak masuk waktu Zuhur. Harini aku pakai selipar jepun je. Niat nak jalan kaki pergi masjid, nak dapat pahala jalan kaki la konon. Ni turun lambat macamni pahala apanya, rakaat pertama pun macam tak sempat gayanya. Aku cuba pecut. 

     Sampai di tangga masjid aku duduk, melampiaskan lelah. Dada dah berombak laju turun naik. Tok siak dah pandang aku semacam.

     "Eh kamu ni kenapa macam kena kejar dengan anjing je," dia dah tergelak kecil.

     Aku bingkas bangun dari duduk. 

     "Takdela tok, tadi turun lambat dari rumah. Takut tak sempat rakaat pertama." Aku tuju ke tempat berwudhu'.

     Selesai.

     Aku betulkan letak kain pelekat di pinggang. Tok siak dah usha aku atas bawah sambil memetik suis kipas.

     "Eh Ash," dia panggil aku. (takdela dia panggil aku Ash pun, kat kampung ni nama panggilan aku lain)
    
     "Kamu dulu budak sekolah agama kan?" Tok siak dah senyum semacam. Ah, tolongla jangan mintak aku jadi imam. Ni liat nak datang awal ni. Bab - bab jadi imam ni aku tolak tepi. Aku angguk perlahan. Muka dah start awkward semacam dah. Tolongla jangan mintak aku jadi imam. Please...

     "Ni hah, nak mintak kamu jadi...."

     Ahhh sudahhhh.....


 


   

5 comments:

  1. Reading some of your writings reminds me of all the stories i've read in the past. it was fun. it's light n simple. love it. Followed u back. Keep on updating ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for reading! inshaAllah will always update once in a week. do comments for my improvements.

      Delete
  2. Biasanya yang kita tak nak tu lah, yang kita dapat. Tok siak tu macam tahu-tahu je.

    ReplyDelete
  3. haha tulaaaa. lepasni kena berlatih jadi imam ni, baru berani sikit

    ReplyDelete
  4. singgah sini https://messarah.blogspot.com/2019/02/unbreakable-split-glass-2019-movie.html

    ReplyDelete