Followers

Thursday 14 February 2019

Ran II : Adik



“Kakak! Kakak, bangun.” Razin menggoncang bahu Raihana lembut.

Perlahan kelopak mata dibuka. Susuk tubuh Razin bersilang dengan cahaya lampu bilik. Matanya digosok. Razin tersenyum melihat gelagat kakaknya. Kepala Raihana diusap. Ingin sahaja dia angkut kakak dan baringkan kakak diatas katil. Tapi dia tahu kakak sangat benci physical touching macamtu.

Dulu juga dia pernah kena luku sebab headlock Raihan tanpa amaran. Raihana dah macam adik pun ada. Manja mengalahkan anak raja. Hampir enam tahun dia hidup sebagai anak tunggal dan tiba – tiba perlu berkongsi mama dan daddy dengan dia. Kakak dan dia sangat kontra. Sorang kepala batu, sorang lagi hanya reti mengangguk. Sorang beku macam kutub utara sorang lagi mellow macam mat bunga.

Tak pernah sama. Tapi dia sangat terhutang budi dengan Raihana. Kalau ada adik beradik yang selalu bercakaran, dia dan kakak saling bergantungan antara satu sama lain. Kakaklah satu – satunya orang yang menjaga dia ketika mama dan daddy tidak ada. Kakaklah yang kena marah sebab tak perhatikan adik elok – elok sampai dia jatuh bersagat lutut kiri kanan ketika bermain di taman. Apalah yang diharapkan oleh mama pada seorang kanak – kanak perempuan yang berumur 12 tahun ketika itu? Dia pula yang berusia enam tahun hanya reti menangis tak henti – henti.

Kakak yang teman dia ambik result UPSR. Remaja yang berumur 18 tahun baru menginjak ke alam dewasa, sudah diserahkan segala tanggungjawab menjaga isi rumah. Kalau tanya kakak tak keluar bersama kawan – kawankah? Ada. Tapi hanya seketika. Layanannya kepada kakak tidaklah begitu affectionate pada awalnya. Sekadar biasa – biasa. Kadang rasa serabut pun ada. Cuti hampir dua bulan sebelum dia menerima keputusan PT3, dia terjumpa album gambar di bilik kakak. Raihana masa tu tengah study group di kolej sebelum dia menghadapi final examination untuk diplomanya. Cuba diselongkar buku – buku Shakespear, buku - buku poems yang tersusun didalam rak sebagai mengisi masa lapang yang berbaki.

Album bersaiz A4 kulit jingga dirobek isinya. Kelihatan gambar sekumpulan pelajar yang menerima keputusan 5A UPSR jelas tertera. Masing – masing dapit oleh ibu bapa. Dia cari raut wajah Raihana. Ada. Tapi hanya dia sendiri. Mana mama? Mana daddy? Dibelek lagi muka surat seterusnya. Gambar di tingkatan tiga. Slip keputusan ditangan dipegang bersama sijil penghargaan dari pihak sekolah: “Tahniah 8A PMR” Kali ini dia tidak berseorangan, Mak Teh ada sebagai peneman.

Razin tercari – cari gambar kenangan untuk majlis penyampaian hadiah untuk keputusan SPM milik Raihana. Tiada. Dia lupa, kakak tidak datang ke sekolah hari itu. Penat Mak Teh pujuk, dia tetap tidak mahu pergi. Kakak hanya tahu resultnya seminggu kemudian. 6A 2B 1C tu rasanya takde la teruk mana. Bahasa Inggeris A+. Kakak merupakan salah seorang daripada 10 pelajar yang mendapat keputusan A+ untuk SPM (English) di dalam sekolah. 1119 GCE – O Level dapat 1A. Sejarah, Matematik dan Chemistry dapat A, Bahasa Melayu dan Physics pula A-. B+ for Biology dan Pendidikan Islam manakala C+ for Additional Mathematics. Okay apa?

Seminggu kakak duduk di rumah kunci bilik. Dia keluar pagi untuk hantar aku ke sekolah dan tengahari untuk jemput aku pulang ke rumah. Aku sebagai adik baru berusia 12 tahun tidak tahu apa – apa. She’s tired of being left alone. Kakak dah penat perlu hadap semuanya sendiri. Susah sendiri, bahagia pun still lagi sendiri. Tak tahu nak kongsi dengan siapa. Aku seka hujung mata yang basah dengan air mata. Selama ini aku rasa sedih bila mama dan daddy selalu tak ada untuk peristiwa bersejarah dalam hidup aku, bagaimana pula dengan kakak? Dia tidak ada sesiapa. Not even me…

Dia tahu kakak cuba sedaya upaya supaya dia tidak menerima nasib yang sama. Kakak yang drive tiga jam dari rumah ke sekolah untuk tengok dia terima Anugerah Pelajar Terbaik untuk keputusan PT3 dulu. Dia tengok sekeliling, rakan – rakan seusianya ditemani ibu bapa. Tapi dia hanya ada seorang kakak, yang datang tersenyum bangga membawa sejambak bunga. Ketika itu dia rasa bahagia. Kelompangan yang mereka sama – sama hadapi terasa penuh terisi apabila dikongsi dua.

Tapi sekarang the bitter end makin terasa. Siapa sangka Raihana Izyan yang dulunya begitu tough hidup sendiri sudah tidak mampu untuk mengelap air mata yang berada di pipinya? Siapa yang dapat membayangkan the brutal Rian is now fading away from the board? Kakak is being very fragile. Enam bulan lepas mama kelam kabut kejut daddy dan dia. Razin yang ketika itu masih lagi mamai menggosok – gosok mata, terkejut apabila melihat lengan kakak yang sudah basah dengan darah yang belum berhenti mengalir.

Mujur sahaja peristiwa itu berlaku ketika dia berada di rumah. Kalau dia tidak ada, entah bila baru dia dapat tahu. Tempoh tiga hari kakak dimasukkan ke wad, mama hanya datang menjaga pada waktu malam. Waktu siang dia yang jaga memandangkan mama perlu bekerja. Dia yang nampak bagaimana seksanya kakak menahan kesakitan. Setiap makanan yang dimuntahkan. Air kosong pun tidak mampu ditelan. Setiap kepedihan yang dirasai pada lengan kiri. Pada puluhan parut goresan yang berbirat di kaki.

Kakak tidak pernah bercerita. Siang hari dipenuhi oleh tangisan dan esakkan. Dia yang duduk disebelah menemani hanya mampu memerhati. Menghulurkan helaian tisu apabila diminta. Enam bulan terasa begitu lama, progression kakak tidaklah menonjol mana. Mungkin sekarang selera makannya makin baik. Makan tengah hari tadi okay je, cuma jangan dipaksa. Kakak hanya makan sekali sehari. Itu pun kalau dia rasa nak makan nasi, kadang sshanya dialas dengan oatmeal atau roti. Kepala kakak diusap lagi. Kasihan dan simpati. Sekarang ini tiba giliran dia pula untuk menjaga Raihan. Kakak don’t worry, adik is here sampai mati.




4 comments:

  1. Rasanya Raihana ni ada masalah tekanan, mungkin depression sebab daripada kecil semua kena urus sendiri. Mungkin dia sentiasa pendam apa yang dia rasa sebab tak ada tenpat untuk bercerita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah. itu masalah yang raihana sedang hadapi. teruskan membaca ya. keep following the updates!

      Delete
  2. i could really spend my time here sometimes to read. i wish i had that time

    ReplyDelete
    Replies
    1. take your time miss raudah! don't worry I'm not going anywhere, I am still here inshaAllah. keep on reading okay? gonna need you as my avid reader :)

      Delete