Followers

Thursday 7 February 2019

Aku Muslim, dia bukan



20140316; Sunday; 0047


             Allahu..

       "Ayen, aku nak nangis." Mata aku menadah langit yang gelap, disinari bintang bertaburan melata, menemani bulan separuh bulat.

           Ayen teleng ke kiri.

           "Apa nangis nangis ni? Tak macho la bro." Matanya turut menadah langit.

           "Macho tak macho. Lantak ah." Aku tunduk. Mata aku terasa hangat. Pedih.

           "Mana 'jantan' kau selama ni?" Ayen pusing badan 90 degree. Serius.

          "Hilang. Disappeared in the thin air. Kena telan dek ikan paus." Mata aku makin berair. Tunggu masa nak limpah je.

          "Kau apehal bro? Taknak spill out?" Ayen tepuk bahu kanan aku. Diam. Bunyi cengkerik makin mengisi ruang kosong antara aku dan Ayen.

             "Aku rasa aku bodoh sangat." 

              Ayen diam mendengar.

       "Aku kejar manusia yang tak pernah tahu kewujudan aku. Aku kejar manusia yang sememangnya jauh dari jalan Allah. Aku kejar seseorang yang akhirat kelak akan jadi bahan bakar api neraka."

              Ayen diam lagi.

           "Berlambak lagi Muslim kat luar sana. Tapi dia jugak yang aku suka. Dia jugak yang aku cari. Dia jugak yang aku pilih." Aku dah mula nangis.

          "Aku tak tahu. Aku tak tahu adakah aku perlu terus kejar dia? Ya, aku tahu solat istikharah. Aku buat. Tipu la if I said aku tak pernah miss. Ada jugak sekali dua burn. But since then, makin kuat perasaan aku pada dia. Atau mungkin aku je yang degil? Hmph... Aku suka dia bukan kerana rupa. Aku suka dia bukan kerana suara. Aku tak pernah cair dengan semua tu. Aku sendiri tak tahu kenapa aku suka. Sebab selama ni aku tak pernah pandang dia sebelah mata."

            Mata Ayen masih tak berganjak dari wajah aku.

           "Aku cuba. Aku cuba suka dia kerana Allah. Sebab aku tahu, apa aku buat ni salah. I fall to the wrong person sedangkan aku belum tentu adakah dia jodoh aku." Hidung aku dah berair. Dan aku teresak.

        "I want that person to know that aku suka dia. Ikhlas. Aku nak dia tahu aku bukan setakat peminat yang tiap-tiap hari stalk dia, smiling and fangirling tak tentu hala. Aku tak nak jadi seorang peminat yang hanya tahu favourite food or colour. Aku nak jadikan dia sebagai teman hidup aku. Aku nak bawa dia kedalam Islam, sebab aku sayang dia. Aku sayang dia sepenuh hati. Aku mahu lihat dia baca al-quran disaat dia sedih, bukan ziarah tokong atau pegang tasbih besar gedabak tu. Aku mahu lihat dia istighfar bila dia ingin marah, bukan mengamuk sebab tak tahan dengan people around."

            Aku seka air mata aku dengan telunjuk kanan.

         "Aku sayang dia. Sumpah. Aku sayang dia sepenuh hati. Dan sayang aku ni sayang tahap bodoh. Sayang aku pada dia melebihi sayang aku pada Allah, pada Rasulullah, pada kedua ibu bapa aku." Esakan aku makin kuat.

          "Sebab tu aku nak terus usaha untuk kejar dia. Aku nak chase dia bukan hanya untuk loyalty, tapi aku chase dia sebab aku nak jadi makin baik and aku nak jadikan dia seorang Islam seperti aku. Aku ingin dia jadikan syahadah itu sebagai excelsis hidup." Aku kesat hidung yang terasa berhingus.

           "Aku sayang dia, yen." Dah kali ke berapa aku ulang ayat itu.

           "Betul. Aku nak dia masuk Islam, aku nak dia bahagia dengan agama ini.  Aku nak selamatkan dia dari api neraka kelak. Padahal aku yang Muslim sejak lahir ni belum tentu confirm masuk syurga. I'm trying, to pray that Allah akan tetapkan hati aku pada jalan yang benar, dan aku pray so that Allah akan beri dia hidayah. And by just praying so that Allah akan ubah hati dia will change nothing. Unless aku sendiri yang work for that. Aku nak cuba, aku cuba dengan niat lillahitaala dan billahitaala."

            Tunduk. Aku diam sekejap. Menarik nafas panjang.

           "Aku harap by chasing this person, iman aku makin kuat. Aku nak kembali kejalan Allah, and to do that aku kena kejar dream aku. Sebab dengan cara itu aku akan bergantung pada Allah. Aku nak kejar impian aku dan dalam masa yang sama aku nak iman aku on Him bertambah."

            Aku mengeluh. Deras.

       "Masa aku kecik-kecik dulu, aku tak boleh nak buat apa yang aku suka. Dan sekarang aku menyesal. Aku rasa dah terlambat untuk aku buat semua tu padahal umur baru setahun jagung. Now, aku taknak duduk diam stays still. Aku nak kejar impian aku, aku taknak kelak aku nangis macam baby sebab aku menyesal aku tak pernah cuba."

          Dan aku diam. Kali ini lebih panjang. Ayen tepuk bahu aku beberapa kali.

         "Done?"

         Aku angguk perlahan.

         "Kau rasa insecure?"

         Ayen tatap mata aku. Aku angguk. Kemudian aku geleng. Aku sendiri tak tahu dengan perasaan aku sendiri.

        "Aku tak reti nak bagi kau dakwah atau tarbiah. Tapi, insecure tu petanda hati kosong. Ambik wudhu', solat taubat, solat istikharah. Tanya Allah, dream that you want to chase tu terbaik or not."

          Aku pandang teman aku.

        "Kau jangan terlalu bergantung dengan dream ni untuk balik ke jalan Allah. Salah tu. Kau kena niat dengan every breath kau nak ke jalan allah. Sebab mungkin kau akan kecewa dengan dream ni. You have to keep walking, even when your dream fall into pieces. So then, jangan letak harapan banyak sangat."

          Aku pandang langit.

        "Aku tak salahkan kau untuk kejar orang yang kau suka. Whether dia Buddhist, Kristian, Jews atau Muslim sekalipun. Kau pilih jalan kau sendiri. Kau yang tentukan dream kau itu berjaya atau tidak. Semuanya terpulang pada niat kau dan sejauh mana usaha kau untuk bawa dia kedalam Islam. Dream tu takkan lari. It's either kita kejar atau kita berhenti kejar. Dan antara sebab untuk berhenti kejar sebab letih. Dan masa tu kau rasa kau tak dapat kejar and tak boleh kejar. Padahal the dream stays there. Tak bergerak."

          Ayen...

         "Do what you want to, tapi ingat faith itu perlu sentiasa ada. Jangan make it fade away macamtu je bila nanti kau lost kau punya dream. Dan jangan sesekali kau leka dengan nikmat bila kau berjaya achieved impian kau. Got me?"


        Kau nak Allah tunaikan permintaan kau, tapi kau tak pernah tunai permintaan Allah.

       Sentap.


No comments:

Post a Comment