Followers

Sunday 3 March 2019

Tukar url blog


Salam.

Semester baru dah bukak. Semua busy, aku pun turut sibuk menyelesaikan masalah duniawi.

To do list :
  • buat driving lesen baru kat JPJ (sebab hilang dalam pemilikan)
  • buat kad ATM Bank Islam (hilang juga dalam pemilikan)
  • Kad ATM Bank Rakyat (seperti yang diatas)
  • Request kad ikrar baru from National Organ Donation (pun hilang jugak)
Btw aku dah tukar URL blog. Yang asal i-risefromtheashes.blogspot.com to
https://ashy-balada.blogspot.com/



[ba.la.da] | بلادا
Definisi : lagu atau puisi yg panjang yg mengisahkan sebuah cerita, mempunyai baris yg diulang di hujung setiap rangkap. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

Definition of ballad in English:  Ballad

      NOUN

  1. A poem or song narrating a story in short stanzas. Traditional ballads are typically of unknown authorship, having been passed on orally from one generation to the next.
  2. A slow sentimental or romantic song.    

ORIGIN
Late 15th century (denoting a light, simple song): from Old French balade, from Provençal balada ‘dance, song to dance to’, from balar ‘to dance’, from late Latin ballare (see ball). The sense ‘narrative poem’ dates from the mid 18th century.

ASHy dan balada sendiri. I love musics, so here is mine :


Regran from last week, cerita pasal jadi imam tu, sebenarnya aku diminta untuk hadir majlis tadarus al -Qur'an. 30 telah dipilih untuk menjadi qari, so aku pun terpilih jugak. Menurut mereka dalam kalangan orang muda, aku punya bacaan tergolong dalam kategori baik. Hmmm... aku rasa tajwid aku teruk, makhraj aku pun terabur, qiraat lagi la wei facepalm  

Masing - masing diberi satu juz untuk dibaca dan di dengar oleh hadirin yang datang. Aku dapat Juzuk 8. Aduh. Gusar di hati aku membuak - buak. Aku rasa bacaan aku kurang elok nak dibandingkan anak - anak tahfiz. Debar di dada tak usah cerita la, rasanya boleh lawan paluan kompang majlis nikah. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar (padahal sepanjang duk baca tu aku rasa masa berlalu sangat lambat). Dia macam ni tau, bukan tak nak tapi malu sebab ada lagi yang lebih baik dari kau so kau rasa rendah diri sangat kalau nak compare dengan orang lain.

Yela aku pun sekolah agama kejap je. Tu pun bukan aku bukan hafiz. Setakat pelajar sekolah agama, ilmu masih lagi cetek dan masih lagi perlu bimbingan dari masa ke semasa. 

Untungla siapa dapat Juzuk 30 hihihi laju je habis. Tapi favourite aku sejak aku 6 tahun ialah Juzuk 1 dan 2. Walaupun boleh tahan la panjang ayat sebab mostly Surah Madaniyyah kan, tapi maybe sebab tu adalah antara Juz- Juz yang awal aku baca setelah berjaya menghabiskan qiraati :) Hyper excited semenjak kecil dah tak boleh nak elak.

Aku berjaya khatam masa aku umur 11 tahun. Tapi bila dah besar, al - Qur'an aku letak tepi. Pandang sebelah mata pun tak. Sibuk dengan dunia sampai akhirat tak jaga. Kalau dulu boleh je setahun khatam dua tiga kali. Sekarang ni nak khatam setahun sekali pun dipaksa berkali - kali. Rasa macam nak terajang diri sendiri, dah tua bangka baru nak merangkak macam ni Ya Allah malunya!


*flip meja*


2 comments:

  1. Macam-macam hilangnya. Semoga semua urusan dipermudahkan. Kenapa tiba-tiba tukar url blog pula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak sorry, lambat betul nak reply. sekarang makin busy T.T url lama tu hampir sama dengan orang lain punya. ni buat yang betul2 senang orang nak cari

      Delete